Enmotorigt skolflygplan (SK 50) som flög
första gången den 20e November 1945. Saab 91 Safir valdes 1951 att ersätta SK 25 Bücker Bestman som
skolflygplan i Flygvapnet. De tio första levererade flygplanen var av version SAAB 91A med
flygvapenbeteckningen TP 91A.
Skolflygplansversionerna började levereras
1952 och fick beteckningarna SK 50B och SK 50C. Totalt tillverkades 323 exemplar. SK 50D exporterades
bl a till Norge och Finland som skolflygplan. SK 50 ersattes 1971 av SK 61 Bulldog. Därefter har SK 50
använts som sambandsflygplan och för allmän flygträning ute på flottiljerna.
Idag är flygplanen privatägda och finns
civilregistrerade i bl a Sverige, Norge, Finland och Storbritannien. Ett relativt stort antal flyger i
flygvapnets flygklubbar som många bildades när SK50 såldes ut från Flygvapnet.
SAAB Safir exporterades till ett stort antal
länder och till sju olika flygvapen bl a i Norge, Finland, Österrike, Etiopien och Tunisien.
Vid De Scheldes fabrik i Dordrecht i Holland
licenstillverkades 120st SK50B under åren 1952 - 1955. 91.201 - 91.320 tillverkades här.
Rotelandning en sommarkväll i Ljungbyhed.
På Airliners.net finns exempel på bilder på
Safirer i länder runt om i världen.
Sverige - SE-LAS
Norge - LN-MAZ
Finland - OH-SFH
Schweiz - HB-DBL
Belgien - OO-JEN
Storbritanien - G-HRLK
Tyskland - D-EBED
Sydafrika - ZU-DEZ
Österike - OE-KSS
Frankrike - F-BHAK
Holland - PH-RLD
Danmark - OY-DBT
© Bengt Pålsson. All rights reserved.